Racerdäck

Däck är ett samtalsämne som har blivit riktigt hett de senaste åren. Från att tidigare ha kört smalt och hårt har nu vetenskapen bevisat att bredare och lägre tryck inte är synonymt med långsammare - tvärt om, faktiskt! Kanttråd är den absolut vanligaste däckstypen och är enklast att arbeta med om man är nybörjare. Kanttrådsdäcket körs med slang och är lätt att reparera eller byta vid vägkanten om oturen är framme. Men vad som tidigare har ansetts vara ett däck för motionärer slår sig mer och mer in som ett däck även för entusiaster och tävlingscyklsiter. Vi kan nu erbjuda kanttrådsdäck som är mer aerodynamiska än tubdäck, samt med mindre rullmotsånd. Två faktorer som är oerhört viktiga när man kört tempo eller triathlon. Och det har väl inte undgått någon vad tempomästaren Tony Martin har kört på de senaste åren? Just det, kanttråd! Tubdäck, däremot, är någonting som många är lite rädda för. Och vi skulle säga att denna rädsla inte riktigt har någon bra grund. Att limma ett tubdäck är knappast någon konst, och inte heller är det särskilt kladdigt som många har fått för sig. Tubdäckens fördelar är många, och förutom den oslagbart mjuka åkkänslan är tubdäcket populärt på grund av sin lätta vikt och förmågan att motstå punkteringar bättre än kanttrådsdäck - även när man kör med lägre däckstryck. Och skulle du punktera ditt tubdäck på en träning eller tävling lagar du det enkelt med en punkteringsspray och en kolsyrepatron eller ett par pumptag med din handpump. Busenkelt. Däcksbredderna har ökat de senaste åren och fler och fler har provat på och känt fördelarna med bredare däck. Ett lägre rullmotstånd och mer komfort är två saker som man känner omedelbart. För det mesta väger detta ut den något högre vikten, som är det enda som står till de breda däckens nackdel. Vi rekommenderar i stort sett alltid 25mm till dagens racercyklar oavsett om du gillar fina söndagsturer eller om du söker däck till dina nya tävlingshjul.